Elk stuk grond is uniek


Marije Tanis werkt als social business developer voor ICS Nederland. Ze is nauw betrokken geweest bij de opstart van Geodatics, een gloednieuwe sociale onderneming van ICS en partners Agrics, Biomass Research, Manobi en Universiteit Wageningen. Geodatics gaat boeren in Oost-Afrika gedetailleerd adviseren over hun stuk landbouwgrond om hun oogst te verbeteren.

Marije blokje_1.jpgMarije: “Via Agrics, een van onze sociale ondernemingen,  kunnen boeren in Kenia en Tanzania agrarische producten zoals gecertificeerde zaden en mest aanschaffen op krediet. Betere zaden leveren een grotere oogst, maar er zijn natuurlijk nog meer factoren die bepalen of je oogst slaagt of niet.“

“Elk stuk grond is uniek. Behalve de gebruikte zaden en mest en de manier van bewerken is ook de bodem van grote invloed, het weer en de ligging van het stuk land. Wanneer een stuk landbouwgrond op een helling ligt kun je je voorstellen dat grondstoffen door regenval naar beneden stromen, onder aan de helling is de grond dan ook vaak vruchtbaarder. Boven aan de helling zal dus extra moeite moeten worden gedaan om ook een goed resultaat te behalen.”

“Wat Geodatics gaat doen is informatie uit verschillende bronnen samenbrengen. Allereerst worden deelnemende boeren geïnterviewd: over welke zaden en kunstmest ze gebruiken, of ze vee hebben en hoe ze hun land bewerken. Vervolgens wordt op verschillende plekken bodemonderzoek gedaan om te bepalen wat voor grond het is, welke stoffen voldoende aanwezig zijn en aan welke het ontbreekt. Satelliet gegevens monitoren vervolgens het verloop van de groei.”

Geodatics brengt informatie uit verschillende bronnen samen om tot een zo compleet mogelijk advies te komen voor boeren
Geodatics logo nieuwsbrief.jpg

Satellietgegevens? 
“Elke 4 dagen maakt een satelliet die in een baan om de aarde vliegt foto’s van het landschap. Zo kun je tijdens het seizoen het groeiproces gedetailleerd volgen.”

Hoe ziet dat advies er in de praktijk dan uit?
“Aan het begin van het seizoen krijgt de boer een uitgebreid advies. Zo kan het zijn dat maisboer X uit het noordelijk deel van het dorp, met een stukje grond op een helling, een paar koeien en een groot gezin dat afhankelijk is van de oogst, een heel ander advies krijgt dan een maisboer uit het zuidelijk deel van het dorp, waar de grond anders is, die geen vee heeft en er financieel wat gunstiger voor staat. Halverwege het seizoen krijgen de boeren opnieuw advies om de aanpak bij te stellen als dat nodig is. We willen ook voorkomen dat boeren investeren in bepaalde zaden of kunstmest als blijkt dat dat voor hun type grond helemaal niet de beste keuze is.”

En moeten boeren daarvoor betalen?
“Boeren nemen nu een pakket op krediet af via Agrics, met zaden en mest en een training hoe ze de producten moeten gebruiken. Dit advies wordt daar vanaf nu ook in meegenomen, de boeren betalen daar een kleine extra vergoeding voor. Op dit moment zal het advies alleen nog aan Agrics boeren worden gegeven maar in de toekomst willen we dit verder uitbreiden. In drie jaar tijd wil Geodatics 218.000 boeren hebben voorzien van zo’n gedetailleerd advies.”