Persbericht: Tom Sebastian reikt certificaten uit

Kakamega – Tom Sebastian, ambassadeur voor Vijana Reloaded, reikt vandaag certificaten uit aan de eerste lichting afstudeerders. Vijana Reloaded is een zes maanden durend trainingsprogramma voor Keniaanse jongeren, ontwikkeld door ICS en ProPortion. Het programma richt zich op ambitieuze jongeren in West-Kenia die veel in hun mars hebben maar desondanks werkeloos zijn. Het doel is jongeren in korte tijd op te leiden tot innovatieve, ondernemende en oplossingsgerichte denkers. De drie pijlers waarop het programma steunt zijn ICT, sociale vaardigheden en ondernemerschap. Tom Sebastian: “Ik ben trots op deze groep jonge Kenianen die in zes maanden tijd een stevige fundering voor hun onderneming heeft weten te leggen. Nu begint het echte werk en ik twijfel er niet aan dat het elke trainee gaat lukken om de start-up succesvol uit te bouwen.”

Deze week zocht Tom Sebastian verschillende trainees op in Kenia en sprak uitgebreid met hen en hun families. Tom: “Wat je ziet is dat deze jongeren nu hun kans grijpen en verantwoordelijkheid nemen om hun toekomst positief te beïnvloeden. Stuk voor stuk zijn ze enthousiast en gedreven. Ze hebben me vol trots hun startende ondernemingen laten zien. Wat me opviel is dat elk van de trainees echt de trots van de familie is. Het succes van zo’n jongere reikt veel verder dan alleen deze persoon. Ze dienen als inspiratiebron voor de hele gemeenschap.”

De werkloosheid onder jongeren op het platteland van Kenia is in enkele jaren tijd explosief gegroeid van 12% naar maar liefst 42%. Het onderwijssysteem in Kenia is traditioneel en eenzijdig en sluit niet aan op wat de beroepspraktijk anno 2015 verlangd. Sociale vaardigheden, marketinginzicht en ondernemersvaardigheden zijn tegenwoordig, ook in Afrika, cruciaal. Vijana Reloaded vult dit gat en leverde deze week de eerste negen afstudeerders af. Ook de twee volgende groepen zijn inmiddels volop bezig met de opleiding.

ICS en ProPortion ontwikkelden samen het curriculum van dit trainingsprogramma. Minstens zo belangrijk als ondernemerschap en ICT is persoonlijke ontwikkeling. Passies worden aangewakkerd en doelen bepaald. Het doel is een generatie te creëren die in staat is haar eigen toekomst vorm te geven. Naast wekelijkse lessen wordt gewerkt aan cases in de praktijk, in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Kijk voor meer informatie op www.ics.nl en www.proportionfoundation.org

Noot voor redacties:
Neem voor meer informatie of een interview met Tom Sebastian contact op met Jantien Houweling, communicatiemedewerker ICS: 06 145 53 067.